Nissan var ganske tøffe da de i 2007 valgte bort populære personbilmodeller som Almera og Primera, og erstattet dem med en helt ny crossover med høyere bakkeklaring. Det skulle vise seg som et smart trekk, for Qashqai har blitt veldig populær og flere andre merker har laget tilsvarende modeller. Vi skal se nærmere på nye Nissan Qashqai Tekna.
Min testbil er en Nissan Qashqai dCi 115 DCT Tekna 2WD i fargen Magnetic red. Den har en 1,5 liters dieselmotor på 115 hk, 7 trinns automatgirkasse og framhjulstrekk. Utvendig er fronten riktig lekker med sin V-grill og BI-LED hovedlys med adaptive lys. Bilen har en god bakkeklaring på 18,5 cm, og inn- og utstigning av bilen er enkel. Setter vi oss inn i bilen finner vi oss godt til rette i stolen og multifunksjonsrattet med sin flate underside gir et sportslig inntrykk. Alt av knapper er ganske lett å finne og er forståelig merket. Varme i frontruten var det på min testbil, og det er et stort pluss når vi nå går inn i høst og vintermånedene med dugg og is-skraping. Veldig deilig å sette på varmetrådene en stund før man skal ut på veien.
Nytt infotainmentsystem
I nye Qashqai er også Nissans nye infotainmentsystem med 5 tommers skjerm som har fått seg et visuelt løft og gir nye bruksmuligheter ved integrering av smarttelefon. Det er i tiden nå at når det meste av informasjon og musikkspillelister ligger på vår mobiltelefon, så ønsker vi også å benytte dette i bilen. Her kan man også laste ned trådløse kart og programvareoppdateringer. Bortsett fra den enkleste utstyrsvarianten Visia, leveres Apple CarPlay og Android Auto standard på alle Qashqai-modeller. Med TomTom Premium Traffic får man nøyaktige oppdaterte trafikkdata som gjør at man hele tiden er oppdatert med det som skjer langs kjøreruten.
God plass
Det er god plass til fire voksne i bilen og benplassen i baksetet er også godkjent. Bagasjeromsplassen er på 430 liter og med bakseteryggen nedfelt er den på 1589 liter. Biler er god å kjøre og man sitter såpass høyt at man har god oversikt og bilen er lett å gå inn og ut av, noe som er en stor fordel for eldre mennesker. Jeg testet bilen på forskjellige typer veier, og den oppleves lettkjørt og støysvak noe som er to gode egenskaper. Min testbil hadde framhjulstrekk, men man får Qashqai også med firehjulstrekk, noe som er en stor fordel på glatte vinterveier.
Diesel eller bensin?
Diesel har tradisjonelt vært den mest populære motoren i nye biler i en årrekke nå, men etter at elektrisk og hybrid motorene gjorde sitt inntog, har dieselmotorene blitt mindre etterspurt. I Qashqai får man ikke elektrisk eller hybrid drivlinje, men de lanserer en helt ny bensinmotor i samarbeid med Mercedes-Benz. Det er en 1,3 liter på enten 140 eller 160 hestekrefter. Denne nye motoren gjør bilen sprekere og byr på lavere forbruk på 0,53 l/ mil og utslipp, så den regner jeg med mange Qashqai-kunder vil velge. Min testbil derimot hadde en 1,5 liters dieselmotor på 115 hk og 7-trinns automatgir. Der er forbruket oppgitt til 0,54 liter på mila og 143 i Co2-utslipp. Jeg synes det var bra drag i den og motor og gir var i harmoni med hverandre. Nissan Qashqai er en god bil å kjøre og at den kan trekke en tilhenger på 1450 kilo, gjør den til en god bruksbil for de fleste.
Fem utstyrsnivåer
Nissan Qashqai får man i fem utstyrsnivåer; Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+. Min testbil var i Tekna versjon med ProPILOT som vil si sikkerhetsutstyr slik som avansert førerassistanse, intelligent cruisecontrol, køassistanse med Stop & Go funksjon, intelligent aktiv filholder og i tillegg 18 toms lettmetallfelger. Min testbil hadde også oppvarmet frontrute, ryggekamera med 360 graders oversiktsmonitor, blindsonevarsling, trafikkskiltgjenkjenning, automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjennelse, intelligent parkeringshjelp og førertretthetsvarsling. En sikker bil med fem stjerner i Euro Ncap testen.
Priser
Når det gjelder priser så kommer det an på motor, utstyrsnivå og to-eller firehjulstrekk. Min testbil begynner på kr. 375.850 i Tekna versjon med 115 hk dieselmotor, 7 trinns automatgir og framhjulstrekk. For firehjulstrekk må man legge på rundt kr. 100.000. Den billigste Visia med 115 hk dieselmotor, 6 trinns manuelt gir og framhjulstrekk begynner på kr. 291.850. Når det gjelder bensinmotor så begynner 140 hk med 6 trinns manuell i Visia på kr. 306.850, og toppmodellen Tekna+ med 160 hk og xtronic automat begynner på kr. 437.900. Nissan Qashqai fremstår som en lettkjørt og snerten crossover som er lett å komme inn og ut av og som har en god kvalitetsfølelse. Mobile Hamar har demobil til deg som vil ta en test selv.
FAKTA Nissan Qashqai Tekna dCi 115 2WD
Sylindervolum:1461 ccm3
Motor:
1,5 liters dieselmotor
Girkasse:
7 trinns automat
Effekt:
115 hk
Moment Nm:
285 v/ 2000 omdr.
CO2-utslipp i gr./km:
143
Forbruk blandet kjøring:
0,54 l/mil
Toppfart:
183 km/t
0-100 km/t:
13,0 sek.
Egenvekt:
1975 kg
Tillhenger med brems:
1450 kilo
Bagasjerom:
430/ 1598
Pris fra:
291.850 (1,5 diesel Visia 2WD)
Pris testbil:
375.850 ( 1,5 diesel Tekna 2WD)